Guy Richi´s Sherlock Holmes.

GUY RICHIE ÄR TILLBAKA!

Med "Snatch" och "Lock, Stock and two smoking barrels" så blev Guy Richie en favoritregissör med sina snabba rappa actionklipp blandat med frysningar av bilden, tanke och så ytterligare snabba scener. Att i efterhand längsmed filmen få se hur det som man inte förstod i början gick till är guld i en spännande och smart film.

Efter det så gjorde han bl.a. två helt okej filmer (Rock´nRolla och Revolver) men det är inte förrän nu som Guy slår tillbaka med en riktig 5-poängare, en klockren film som hamnar direkt på min hylla.

Säg hej till:

"Sherlock Holmes"

Sherlock Holmes är en hemlig högt uppsatt organisation i London på spåret med sin trogne partner Dr. Watson hängande tätt i hälarna. De letar samtidigt efter svartmagikern "Lord Blackwood" som tycks ha vandrat upp ur sin egen grav efter att ha hängts i början av filmen och Holmes och Watson är äkta tänkande vetenskapsmän. Dock är detta inte någon tråkig fysiklektion. Det är total brist på uppehåll av action och det är mycket slagsmål, badguys, smarta twists och härliga karaktärer.

Jag skulle vilja säga att detta är en mix av "Änglar och Demoner" och "Snatch". Helt lysande alltså!

Mitt i all action så kommer mycket komik, både Watson och Holmes har ett sinne för humor och publiken fick hålla sig för skratt ett par gånger i biomörkret. Relationerna är med också, Watson skall nämligen precis gifta sig och det tär på relationen mellan de båda detektiverna samtidigt som Holmes har ett minst sagt starkt band till en kriminell kvinna som är i vägen hela vägen.

Noterbart i skådisväg är att Richie har släppt Jason Statham som annars brukar vara med i varje film men behållit killen som spelar "Lord Blackwood" som ser ut som en riktig maffiakille och passar perfekt som badguy här. Vidare har Richie två nya kort i Jude Law och Robert Downing Jr som Watson och Holmes. Robert Downing tyckte jag var lysande senast i "Iron Man" medan jag inte sett något innan detta av Jude Law.

Det är inget snack om att du skall välja den här filmen om du tänker dra dig till bion i Januari! Vidare så skulle den här filmen också kunna ta hem en Oscar för skådespelare eller regi och med tanke på att Guy Richie aldrig fått någon så borde det vara dags. Det här är trots allt en film som inte bara riktar sig till actionnördar utan kan ses av de flesta...


Kommentarer
Postat av: Pierre

Är det någon film Robert Downing Jr är lysande i så är det ändå Tropic Thunder. Ja jävlar säger jag bara.

2010-01-14 @ 15:10:08
Postat av: Kristian

Pierre min vän, du har så rätt han fick väl t.o.m. en oscarsnominering för den om jag inte minns fel...

2010-01-14 @ 21:51:50

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail (bara jag som ser):

Din blogg?

Din åsikt:

Trackback