Ica.
Vill Ica sälja sina egna varor för att det just är deras egna varor, eller vill dom sälja de andra märkena (typ Santa Maria) för att dem är dyrare och då drar dem in mer pengar?
Skulle köpa Nachoschips (med chilismak) i söndags (tack Ingemar för dom), och möts då av en nachoschipshylla som endast innehåller icas egna chips eftersom Santa Marias var slut.
Då undrar man såklart. Är Santa Maria slut, eller vill Ica hellre sälja sina egna?
By the way så var icas lika goda, så i fortsättningen blir det dom, och därmed har Ica tjänat på sitt tilltag! Eller?
Med viss inblick i branschen kan jag nog tillåta mig att svara på den här frågan: Det beror helt enkelt på att ICA tar kontakt med en producent som producerar önskad vara - förslagsvis icke marknadsledaren, utan någon lite mindre sak - och förhandlar fram ett vettigt kontrakt, då denne producent i och med att den sluter avtal med ICA får en enorm konkurrensfördel kan priset pressas i utbyte. Summan av kardemumman: Inköpspriset blir lägre för butiken och därav följer att priset för konsumenten blir lägre; dessutom stärks ju ICA:s varumärke av att figurera på diverse produkter.