Veckans film V.29.



Jag ser mig inte som något filmproffs utan mer som en "insatt och intresserad amatör-Hans Wiklund".
Så självklart finns det en lista på filmer som jag länge skämts för att jag inte har sett.
Inte för att jag inte haft tid, inte för att dem är svåra att få tag i utan endast för
att jag inte har någon större lust. "Braveheart", "Schindlers List", "The Pianist" och
"The Shining" är väl dem jag kommer att tänka på direkt, men så hade jag också nummer 1 på
världens största filmdatabas IMDB:s lista... tills nu...

Veckans Film V.29 -
"Nyckeln till frihet"

Och jag måste säga att jag har svårt för att ta Tim Robbins seriöst efter hans briljanta
insats tillsammans med Martin Lawrence i klassikern "Nothing to lose"

Men. Nyckeln till frihet kan mycket väl vara världens genom tiderna bästa film och Tim Robbins
och Morgan Freeman
är hur grymma som helst när de spelar fångar på livstidsfängelset Shawshank.
Ett fängelse där de värsta sitter och det värsta händer.

Där skall Andy Dufresne (Robbins) sitta oskyldigt dömd i två livstider.
Där bankmannen Andy misshandlas och våldtas.
Där bankmannen Andy misshandlas och våldtas igen.
Där Andy tar sig upp i rang genom att hjälpa fängelset med ekonomin.
Och där Andy hela tiden har hoppet kvar...

En grymt jobbig, härlig, rolig, sorglig, varm, kall och fantastiskt regiserad film!

Bara ett tillägg kan göras.
Stephen King är min favoritförfattare alla tider.

"Nyckeln till frihet får en 5:a"


Kommentarer

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail (bara jag som ser):

Din blogg?

Din åsikt:

Trackback