Oscars 2011 - "The King's Speech"



"The King's Speech"

Nominerad till 12 Oscars för bl.a. Bästa Film, Manlig huvudroll, Kvinnlig och manlig biroll...
Nummer 98 på IMDb topp 250.

Den här filmen utspelar sig i början av 1900-talet vilket gjorde att jag avvaktade med att se den, den verkade helt enkelt för tråkig! Men så var inte fallet utan den blev mer och mer intressant och t.o.m. underhållande trots dramat.

Storbritaniens prins Georg har ett major-problem då han är en stammare och inte kan föra en normal konversation och ännu mindre hålla ett tal till nationen. Via sin fru hittar han en talpedagog med ytterst märkliga metoder. Pappa Kung dör naturligtvis och när inte Georgs äldre broder passar för kungatronen längre så måste Georg ta över makten. Som ett brev på posten så kommer naturligtvis nazi-Tyskland igång ungefär samtidigt och det första som den nya kungen måste göra är att hålla ett tal till nationen...

Två fantastiska skådespelarinsatser av både Geffrey Rush (pedagogen) och Colin Firth (kungen) tillsammans med lite humor, snygga klipp och en historisk berättelse är som bäddat för Oscarsregn. Jag tror främst på Colin Firth som bästa manliga huvudroll. Filmen är bra. Mycket bra och svävar för mig mellan 4 och 5.


Kommentarer

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail (bara jag som ser):

Din blogg?

Din åsikt:

Trackback