Veckans film V.25.



Veckans film V.25 -
"Farsan"

Två storsläpp den här veckan, "Shutter Island" och "Farsan" som båda gått på BIO
en längre tid och nu alltså finns ute på DVD/Blue-ray. Eftersom jag tidigare haft
"Shutter Island" som veckans film (grym!) så har jag den här veckan tittat närmare på "Farsan"!

Regisserad av Josef Fares, om det undgått någon?

Farsan är en stor kramgo innvandrare som helst av allt vill ha ett barnbarn.
Naturligvis, enligt filmens lag, så är hans ende son (Sami) steril men eftersom han älskar sin far
och hans farsa är speciell så låtsas hans flickvän och han att hon är gravid med en slags "gravid-mage-kudde".
De tänker adoptera istället.

Ungefär där börjar det och ungefär där slutar det också.

På vägen är det dock en hel del sköna grejer inblandade,
härlig invandrarslang,
Torkel Pettersson som en mesig man,
Farsans försök att hitta en kvinna,
Juans försök att få sin gamla hund att må bra,
och filmens bästa scen, Farsan som spöar kung-fu-kinesen vid kebabkiosken.

Men på det hela alltså ingen vidare story och även om det var ganska skoj
hit och dit och väldigt skoj någon gång så räcker det inte till mer än lagom kul film för mig.

"Farsan" får en 3:a


Kommentarer

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail (bara jag som ser):

Din blogg?

Din åsikt:

Trackback